Leshiba - Tzaneen - Phalaborwa - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Berrie en Inka - WaarBenJij.nu Leshiba - Tzaneen - Phalaborwa - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Berrie en Inka - WaarBenJij.nu

Leshiba - Tzaneen - Phalaborwa

Blijf op de hoogte en volg Berrie en Inka

18 September 2012 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Allereerst bedankt voor jullie reactie's, is ook voor ons leuk om te lezen. Helaas lukt het niet om foto's te uploaden zonder ook nog van de vakantie te genieten, deze zullen we dus plaatsen als we terug zijn.

Zaterdag 15 september Leshiba - Tzaneen

Bij het naar de poort van Leshiba rijden worden we nog uitgezwaaid door een familie giraffen, 5 stuks waarvan een kleintje, helemaal super. De reis gaat goed we schieten aardig op, wel slecht weer onderweg. Op een gegeven moment is er veel mist, en we zitten met nog wat auto's achter een vrachtwagen. Opeens gaat een auto rechts voorbij die in gaat halen (we rijden hier links op een rijbaan met tegenliggers). We geloven het niet en zeggen nog wat een mafkees, zo gebeuren er zware ongelukken. We hebben het nog niet gezegd, zien de vrachtwagen afremmen als de auto naast de vrachtwagen rijdt, wij houden ook in, en zien 2 koplampen opdoemen uit tegengestelde richting. We houden onze adem in wachten op de klap die komen gaat. Maar dan wonder boven wonder wijkt de "mafkees" uit de berm in en de tegenligger wijkt nog wat uit naar het midden en zo gaat het net goed. De "mafkees" gaat weer vrolijk verder met inhalen alsof er niets gebeurd is. We blijven in voorlopig maar achter de vrachtwagen, dit is even een goede bumper. Als we aankomen bij het hotel in Tzaneen is het gelukkig droog, het is een prima hotel, met weer eens een keer een tv, dat is lang geleden. We volgen nog een wandelroute bij het hotel en die staat niet goed aangegeven, dit blijkt later een voorbode voor de volgende dag.

Zondag 16 september Tzaneen

We worden helaas wakker met regen, gelukkig is het wanneer we klaar zijn met het ontbijt droog, dus op naar de Magoebaskloof. Op de pas rijden we echt de wolken in, bij het hotel op de pas nog even vragen waar de wandelingen zijn, we krijgen nog een iets gedetailleerder kaartje mee en daarna rijden we nog twee uur over een rood en nat gravelpad op zoek naar de wandelingen die door de kloof moeten lopen. Bewegwijzering is niet een van de sterke punten van Zuid-Afrika. Uiteindelijk vinden we een office, shit gesloten, gelukkig is er een bewoner die ons even verteld dat we veel te ver zijn gereden en dat we weer terug moeten naar het begin van de pas naar de Debengendi waterval en dat je daar ook de wandelroutes kan doen. Uiteindelijk vinden we de waterval, zeker de moeite, hij is mooi. Daar lopen we nog een ronde, maar de wandelroutes door de kloof vinden we niet. We eindigen de middag op een theeplantantage.

Maandag 17 september, Phalaborwa (Krugerpark)

Vandaag een kort ritje (ongeveer 100 km immer gerade aus) naar onze volgende bestemming, Phalaborwa. Onderweg zien we nog een bordje, dat er een baobab boom te bezichtigen is, op een kleine 3 km afstand. Doen dus, want deze hadden wij nog niet gezien. Deze bomen kunnen een omtrek hebben van 20 tot 40 mtr !! Het was een flinke jongen en blijkbaar al bijna 2000 jaar oud. Een oud vrouwtje bij een hutje die haar was net opgehangen heeft, een keteltje op het vuur heeft en haar kleding aan het naaien is heet ons welkom. Ze vraagt ons een logboek te tekenen. Voor we weggaan geven we haar nog wat shampoo en zeep wat we uit de hotels/lodges meenemen, en dit wordt erg gewaardeerd. Onze accommodatie is Sefepane Lodge, en is omringd door een mooie tuin met een mooi zwembad en leuke bar. Ook onze rondavel is mooi en ruim opgezet, wederom genieten.
We zijn ruim op tijd en na het inchecken zijn we al rond 11.00 in het krugerpark. Bij onze onze lodge zeiden ze dat de entree 40 rand pp zou zijn , maar dit bleek aan de poort voor de lokale bevolking, voor buitenlandse toeristen is het 200 pp. Het Krugerpark is 380 km lang en 60 km breed en heeft een totale oppervlakte van ongeveer 20.000 km2. Je kan hier een heel eind rijden dus. We gaan op zoek naar de buffel en het luipaard, deze 2 van de big five hebben we nog niet gezien, en we denken dat dat ook niet mee zal vallen. Of toch wel ? Het eerste dier wat namelijk tegen komen is meteen de buffel, zij het enigszins tussen de bosjes op een redelijke afstand maar toch. Nog 1 te gaan maar die laat zich toch niet makkelijk vastleggen op de foto. Even verder op zien we een 3 tal olifanten en we slaan een wegje links in om beter foto's van ze te kunnen maken, en dan worden we verrast door enorme kudde van 15 tot 20 stuks bij een drinkplaats van groot tot klein ! Erg mooi om er zoveel bij elkaar te zien. We willen daarna via de dezelfde weg terug en komen wederom een olifant tegen die aan de zijkant van de weg aan een boom zit te eten. We stoppen op een meter of tien. De olifant komt langzaam de weg op, draait onze kant op, en flappert een keer met zijn oren. Met andere woorden: Probeer hier maar eens langs te rijden vriend ! Dat probeert deze vriend dus niet, want hij was net iets groter, dan maar een stukje om rijden. Hierna worden we nog beloond met een hele groep buffels, keurig in het zicht + giraffen op de weg. Als we langs een waterplaats rijden zien we ook nog een stuk of 7 nijlpaarden. We zijn keurig om 18.00 weer terug bij de gate en hebben vandaag ongeveer 120 km door het park gereden. Mooi maar toch ook best vermoeiend.

Dinsdag 18 september, Phalaborwa (Krugerpark)

Omdat er vandaag erg mooi weer is voorspeld, en we gister ook al de hele dag in de auto hebben gezeten kiezen we voor een dagje lekker relaxen aan het zwembad. Het is zo'n 30 graden. Inka en ik hebben beiden een massage gereserveerd van een uur, en het was heerlijk. In de middag lopen en springen er ook een stel apen door de tuin en de bomen bij het zwembad, gezellig.
Morgen weer op weg naar de volgende locatie, en die is in het Krugerpark.

Wordt vervolgd,

Grt Berrie en Inka

• 18 September 2012 - 18:27

Karin Poppe:

Ha leuk om te horen dat je in sefapane lodge zitten. daar heb ik een paar jaar geleden ook een kleine week gezeten en de meest geweldige vakantie gehad (met mijn werk). Het zwembad is heerlijk. Ik heb er een aantal maal tot diep in de nacht gezeten met de heerlijkste drankjes.
    Dus dat zal bij jullie niet anders zijn.
    geniet er nog van en doe ze de groeten maar :)